Booking.com

Suomalainen matkatoimisto konkurssissa – toimi näin!


Matkatoimisto RTG Ready To Go Oy konkurssiin.
RTG Ready To Go Oy on asetettu konkurssiin 22.5.2012. Yrityksellä on Kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta maksetaan korvausta valmismatkoista.
Matkatoimisto myi muun muassa lentokuljetuksesta ja hotellimajoituksesta koostuvia valmismatkoja.

Toimi näin

Jos olet maksanut matkasi osittain tai kokonaan luottokortilla, ota yhteyttä luottokortin myöntäjään. Jos haet korvausta luottoyhtiöltä, et enää voi hakea sitä Kuluttajaviraston vakuudesta.
Jos olet maksanut matkan suoraan matkatoimistolle, toimita sähköinen korvaushakemus Kuluttajavirastoon. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköistä lomaketta, voit pyytää paperilomakkeen Kuluttajavirastosta.
Korvaushakemukset tulee toimittaa Kuluttajavirastoon 31.8.2012 kello 16:15 mennessä. Päätösten teko korvauksista voi alkaa vasta sen jälkeen.

Ohjeet valmismatkan ostaneelle kuluttajalle

Jos valmismatkaasi kuuluu majoitus ja reittilento, jonka liput olet jo saanut, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
1) Jos lähdet matkalle, joudut todennäköisesti maksamaan majoituksen toiseen kertaan tai järjestämään majoituksen itse. Konkurssin jälkeen tehdyistä sopimuksista aiheutuneita kustannuksia ei korvata vakuudesta. Sen sijaan vakuudesta korvataan alkuperäisen valmismatkasi toteutumatta jäävä osuus, esimerkiksi majoitus. Selvitystä matkan tilasta ei tarvitse toimittaa Kuluttajavirastoon, koska virasto saa RTG Ready To Go Oy:n konkurssipesältä vahvistuksen kaikista matkoista. Jos lähdet matkalle konkurssista huolimatta, varmista, että matkavakuutuksesi on kunnossa.
2) Jos päätät olla lähtemättä, saat korvausta maksamastasi kokonaismäärästä.
Jos RTG Ready To Go Oy on välittänyt sinulle toisen matkanjärjestäjän matkan, se toteutuu. Kaikki matkanjärjestäjät vastaavat omista valmismatkoistaan, myös välittäjiensä puolesta. Vaikka RTG Ready To Go Oy ei olisi tilittänyt maksua matkasta eteenpäin, matkanjärjestäjän on siitä huolimatta toteutettava matka. Ota yhteyttä matkanjärjestäjään ja varaudu esittämään maksutosite maksamastasi matkasta.

Näistä kuluista voi hakea korvausta

Valmismatkasta voi hakea korvausta Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta seuraavista kuluista:
• Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.
• Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
• Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
• Jos asiakas on maksanut valmismatkaan kuuluvan majoituksen uudelleen, vakuudesta korvataan hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti.
• Pelkästä tilauslentokuljetuksesta.

Näistä kuluista ei voi hakea korvausta

Vakuudesta ei korvata esimerkiksi
• menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä
• matkavakuutusta
• rokotuksista aiheutuneita kuluja
• korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta
• matkakohteessa ostettuja retkipaketteja
Korvauksia voi hakea konkurssipesältä ja ne käsitellään konkurssivalvonnassa muiden velkojien vaatimusten tapaan. Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, joissa maksajana on yritys eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.
Lisätietoa: Kuluttajavirasto
Kuva: Colourbox
MTV3/Matkailu