Näin haet korvausta Hispanian matkoista
23.05.2012
Matkatoimisto Hispania on asetettu konkurssiin. Yrityksellä on Kuluttajavirastossa vakuus, josta maksetaan korvausta valmismatkoista.
Hispania on myynyt muun muassa Azoreille, Maltalle ja Hurghadaan suuntautuvia valmismatkoja. Valmismatkana pidetään kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmää, joka myydään yhdistettyyn hintaan.
1) Jos olet ostanut valmismatkan välittävältä matkatoimistolta, ota yhteys matkatoimistoosi. Saat rahasi takaisin sieltä, mikäli välittäjä ei ole vielä siirtänyt maksuja Hispanialle.
2) Jos olet maksanut matkasi osittain tai kokonaan luottokortilla, ota yhteyttä luottokortin myöntäjään. Jos haet korvausta luottoyhtiöltä, et enää voi hakea sitä Kuluttajaviraston vakuudesta.
3) Jos olet maksanut matkan suoraan Hispanialle tai matkan välittävä matkatoimisto on siirtänyt rahat sille, toimita sähköinen korvaushakemus Kuluttajavirastoon.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköistä lomaketta, voit pyytää paperilomakkeen Kuluttajavirastosta, puh. 050 421 5500.
Korvaushakemukset tulee toimittaa Kuluttajavirastoon 31.8.2012 kello 16.15 mennessä. Päätösten teko korvauksista voi alkaa vasta sen jälkeen.
Mistä kuluista voi hakea korvausta?
Valmismatkasta voi hakea korvausta Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta seuraavista kuluista:
• Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.
• Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
• Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
• Jos asiakas on maksanut valmismatkaan kuuluvan majoituksen uudelleen, vakuudesta korvataan hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti.
• Pelkästä tilauslentokuljetuksesta.
• Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
• Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
• Jos asiakas on maksanut valmismatkaan kuuluvan majoituksen uudelleen, vakuudesta korvataan hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti.
• Pelkästä tilauslentokuljetuksesta.
Mistä kuluista ei voi hakea korvausta?
Vakuudesta ei korvata esimerkiksi
• Menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä.
• Matkavakuutusta.
• Rokotuksista aiheutuneita kuluja.
• Korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta.
• Matkakohteessa ostettuja retkipaketteja.
Näitä korvauksia voi hakea konkurssipesältä, ja ne käsitellään konkurssivalvonnassa muiden velkojien vaatimusten tapaan.
• Menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä.
• Matkavakuutusta.
• Rokotuksista aiheutuneita kuluja.
• Korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta.
• Matkakohteessa ostettuja retkipaketteja.
Näitä korvauksia voi hakea konkurssipesältä, ja ne käsitellään konkurssivalvonnassa muiden velkojien vaatimusten tapaan.
Jos olet ostanut Hispanialta pelkän majoituksen tai muun yksittäisen matkailupalvelun, korvauksen hakeminen riippuu matkan maksutavasta.
• Jos olet maksanut matkan luottokortilla, tee oikaisupyyntö luottoyhtiölle. Luottokortilla maksaneella asiakkaalla on oikeus pidättäytyä laskun maksamisesta. Jos olet jo maksanut laskun, sinulla on oikeus saada rahat takaisin siltä luotonantajalta, joka on rahoittanut kaupan.
• Jos olet maksanut matkan muulla tavoin, esimerkiksi käteisellä, ole yhteydessä käräjäoikeuden määräämään pesänhoitajaan, joka laatii pesäluettelon. Pesänhoitaja on Sami Uoti, Asianajotoimisto Uoti, Sotamaa & Welin Oy.
• Jos olet maksanut matkan muulla tavoin, esimerkiksi käteisellä, ole yhteydessä käräjäoikeuden määräämään pesänhoitajaan, joka laatii pesäluettelon. Pesänhoitaja on Sami Uoti, Asianajotoimisto Uoti, Sotamaa & Welin Oy.
Kuluttajavirasto, Haapaniemenkatu 4 A, 7. krs., PL 5, 00531 Helsinki, puh. 010 19 4700.
Lähde : http://www.matkaopaslehti.fi